تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب خرداد 1394
دانلود شب سوم رمضان ۱۳۹۴-سید مهدی میرداماد
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/31
زمان : 08:21 ق.ظ
آثار و برکات روزه در بیانات معصومین(علیهم السلام)
نظرات | ادامه مطلب

رمضان

روزه برای این است که ثروتمند و نیازمند با هم مساوی شوند ، بدین معنا که ثروتمند (در حالت طبیعی) طعم گرسنگی را نمی‌چشد تا بر فقیر رحم نماید، زیرا بر بهره‌مندی از هر چه اراده می‌کند قادر است به همین دلیل، خداوند عزوجل اراده فرمود بین مخلوقاتش تساوی ایجاد نمایند بدین صورت که به ثروتمند حس گرسنگی و درد را بچشاند تا (این شخص ثروتمند) ناتوان را احسان، و گرسنه را، اطعام نماید».


بررسی سخنان ائمه(علیهم السلام) نشان می دهد که روزه دارای آثار و برکاتی دارد که در ذیل به برخی از مهم‌ترین آن‌ها که رابطه‌ای مستقیم با کرامت انسان دارند اشاره می‌گردد:

 

روزه‌داری و عدالت اقتصادی

بعضی اصحاب ائمه (علیهم السلام) از آنان راجع به فلسفه روزه‌داری سۆال می‌کردند، مانند حدیث زیر:

حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ الْحَكَمِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ عِلَّةِ الصِّیَامِ قَالَ: «الْعِلَّةُ فِی الصِّیَامِ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْغَنِیُّ وَ الْفَقِیرُ :الْعِلَّةُ فِی الصِّیَامِ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْغَنِیُّ وَ الْفَقِیرُ..."  وَ ذَلِكَ أَنَّ الْغَنِیَّ لَمْ یَكُنْ لِیَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَیَرْحَمَ الْفَقِیرَ لِأَنَّ الْغَنِیَّ كُلَّمَا أَرَادَ شَیْئاً قَدَرَ عَلَیْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یُسَوِّیَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ یُذِیقَ الْغَنِیَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِیُحْسِنَ عَلَی الضَّعِیفِ وَ یُطْعِمَ الْجَائِعَ».[1]

هشام بن حکم برای ما نقل کرد که از امام صادق (علیه السلام) درباره علت روزه سوال نمودم حضرت در پاسخ فرمود: «روزه برای این است که پروتمند و نیازمند با هم مساوی شوند بدین معنا که ثروتمند (در حالت طبیعی) طعم گرسنگی را نمی‌چشد تا بر فقیر رحم نماید زیرا بر بهره‌مندی از هر چه اراده می‌کند قادر است به همین دلیل خداوند عزّ و جلّ اراده فرمود، بین مخلوقاتش تساوی ایجاد نمایند، بدین صورت که به ثروتمند ، حس گرسنگی و درد را بچشاند تا (این شخص ثروتمند) ناتوان را احسان ، و گرسنه را ، اطعام نماید».

مطلبی که از دیرباز در همه جوامع بشری به عنوان یک آرزو دنبال می‌شده و کسانی سعادت زندگی اجتماعی را در پرتو تحقق این ایده‌آل دنبال می‌کنند رفع محرومیت‌ها و برقراری عدالت، در بعد اقتصادی زندگی انسان‌هاست.

در آیین نورانی اسلام برای رسیدن به این مقصد در حد معقول راه‌هایی نشان داده شده و رسما احکامی تشریع گردیده که با عمل به آن‌ها جامعه می‌تواند نابسامانی‌های اقتصادی را برطرف نماید. در حدیث مذکور روزه گرفتن، به عنوان عاملی معرفی شده که روحیه ترحم و توجه به ضعفا را در انسان ، تقویت می‌کند و از این رهگذر زمینه تساوی در انسان‌ها فراهم می‌گردد. غنی با روزه‌داری، گرسنگی را احساس ، و درد گرسنگی مستمندان را درک می‌نماید و به فکر آنان می‌افتد.

امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) در پاسخ نامه‌ای که محمد بن سنان از علت روزه از آن حضرت پرسیده بود نوشت: (علت آن) شکسته شدن شهوت‌ها و خواهش نفسانی است»

روزه‌داری و تحقق روحیه نوع‌دوستی

یکی از گرایش‌های مطلوب آدمی نوع‌دوستی است؛ حتی بعضی مکاتب اخلاقی در این قضیه افراط کرده و نوع‌دوستی را تنها ملاک خیر در ارزش‌های اخلاقی معرفی کرده‌اند. آیین مقدس اسلام ملاک ارزش اخلاقی و خیر و شر را تنها عاطفه نوع‌دوستی ندانسته، ملاک در این آیین دیدگاه چیز دیگری است که اساسا همان قرب به خداوند است؛ اما در راستای همین مقصود و برای رسیدن به این مطلوب، توجه به خلق را مهم دانسته است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/31
زمان : 08:20 ق.ظ
خرده خوشبختیهای زن و شوهری
نظرات | ادامه مطلب


ما معتقدیم که خود آگاهی فرع بر خدا آگاهی است. توجه به این خود آگاهی خدا آگاهانه چه تأثیری در زندگی همسران دارد؟

قلب

سر سفره شام نشسته اید. غذا به شدت کم نمک است.


واکنش اول: در نمکدان را باز می کنید و نمکهای آن را روی بشقاب غذایتان خالی می کنید. با اینکه می دانید با این مقدار نمک، غذایتان شور می شود اما به خاطر اینکه حرص همسرتان را دربیاورید این کار را انجام می دهید. بعد هم نمکدان خالی را به سمتی شوت می کنید. به کمک آب مقداری از غذا را می خورید اما دیری نمی پاید که طاقتتان طاق می شود و ورم معده لبتان را به شکایت باز می کند.

همسرتان پاسخی به شکایت شما می دهد، شما هم پاسخی می دهید. او چیزی می گوید شما هم چیزی و این روند آنقدر ادامه پیدا می کند که پای مسائل و اختلافات گذشته هم به دعوا باز می شود. خلاصه آنقدر پیش می روید که قضیه بیخ پیدا می کند.


واکنش دوم: از طعم غذا به شدت عصبانی هستید اما خودتان را سر سفره تنها نمی بینید. خدا هم کنار شما سر سفره حاضر است و برایتان از صبر و رفتار زیبنده با همسر سخن می گوید. احساس حضور ذات مقدسش به شما سعه صدر می دهد و به اعماق درون می کشاندتان. نفس عمیقی می کشید. با خود فکر می کنید آیا کم نمکی غذا تمام چیزی است که داشت شما را اینهمه عصبانی می کرد؟ در همین حین یادتان می آید که هنوز از دست صاحب کارتان که پریروز جلوی مشتریها با لحن تندی با شما حرف زد عصبانی هستید. عمیق تر می شوید. احساس می کنید همسرتان در حالیکه می دانسته طعم غذا چقدر برای شما مهم است با کم نمک گرفتن غذا خواسته به شما دهن کجی و شما را تحقیر کند، همان کاری که صاحب کارتان با شما کرد.

بیشتر که فکر می کنید متوجه می شوید که چقدر همیشه از اینکه دیگران تحقیرتان کنند می ترسیده اید و چقدر این قبیل مسائل را برای خودتان بزرگ می کرده اید. دست آخر هم متوجه می شوید که علت اصلی عصبانیتتان واکنشی محافظت جویانه از همین مقدار عزت نفس باقیمانده بوده است نه نمک غذا. با این نتیجه گیری آرام می شوید و بی هیچ عکس العمل افراطی به مقدار لازم به غذایتان نمک اضافه می کنید. یک دقیقه نمی شود که همسرتان خودش به خاطر کم نمک شدن غذا پا پیش می گذارد و به نوعی ازتان عذرخواهی می کند. شما هم لبخندی تشکر آمیز به خداوند می زنید و با محبت نمکدان را به همسرتان می دهید.

خدا آگاهی همچنین فرصتی فراهم می کند تا زن و شوهر به صفات خدایی خود که ما معتقدیم در وجود همه انسانها به ودیعه گذاشته شده (مانند صبر، ستاریّت و توبه پذیری) توجه بیشتری نشان داده و ضمن کسب شناخت بیشتر از قوت و ضعف این صفات در خودش از آنها برای گذر از پیچ و خمهای ارتباطی شان بهره ببرند


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/31
زمان : 08:18 ق.ظ
دانلود شب اول و دوم رمضان ۱۳۹۴-حاج منصور ارضی
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/30
زمان : 08:22 ق.ظ
معجونی قوی برای تسکین درد گناه
نظرات | ادامه مطلب

وقتی دمل چرکین گناه سر باز کند، بوی گندش، نفس‌ روح را بند می‌آورد. دارویی هست که التیام‌بخش فوری درد گناه باشد؟


بوی بد

مزرعه وقتی آفت می‌زند، کشاورز کهنه‌کار سم‌پاشی می‌کند روی محصول و گرنه کرم ساقه‌خوار برنج را از پا درمی‌آورد و سوسک خرطوم‌دار، درخت بلوط را. کشت‌زار جان آدمی نیز آفتی دارد به نام گناه. فرقش این است که آفت، بی‌سر و صدا، ریشه محصول را می‌خشکاند اما گناه، وقتی بلای جان آدم ‌شد عفونتی دارد که گندش شامّه اهل شهود را می‌آزارد.

نه که فکر کنی در مقام تشبیه‌ام و خواسته‌ام سخنم را به صنعت ادبی مجاز، بیارایم. هیهات! گناه حقیقتا یک بیماری است. در ظاهر پیدا نیست اما صورتی دارد باطنی که تنها اهل بصیرت؛ آن‌هایی که حواس باطنی‌شان‌ بیدار است، می‌بینندش. به خلاف خیلی‌ها که بینی نفس‌شان را زّکام گرفته و مشاعرشان بسته است.

قدرى از درخت توبه و تخم ورع و میوه فهم و اندوه از شاخه‌هاى یقین و مغز اخلاص و پوست اجتهاد و مقدارى هم از ساقه‌هاى انابه و زهر برگردان تواضع گرفته، همه را با حواس جمع و با دلى متوجه و فهمى سرشار، با انگشتان تصدیق و كف توفیق میان طشت تحقیق بریز و با آب چشمانت شستشو ده

از این دست تعابیر در قرآن کم و بیش هست که مثلا کسانی که دست دراز می‌کنند به مال یتیم، در حقیقت، قوتی از آتش را قورت می‌دهند: 



:: مرتبط با: ماه مبارک رمضان - شب های قدر ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/30
زمان : 08:20 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.