تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب مهر 1392
بر خدا منت می گذاری؟!
نظرات | ادامه مطلب

ذکر

یكی از دگرگونی‏ها‏ی ارزشی كه در آخر الزمان به وقوع می‌پیوندد این است كه مردم به سبب دینداری خود بر خداوند منّت می‌گذارند. در حالی كه خداوند به علت این كه آدمی ‌را از گمراهی‏ها‏ نجات می‌دهد و به نور ایمان هدایت می‏كند بر انسان منت نهاده است.

خداوند در قرآن در خطاب به عده‌ای كه به سبب اسلام آوردنشان بر پیامبر منت می‏گذارند می‌فرماید: بگو بر من منّت مگذارید بلكه این خداست كه با هدایت كردن شما به ایمان، بر شما منّت می‏گذارد 1.

پروردگاری كه بر خود رحمت را واجب كرد2 و برترین مخلوقاتش را برای هدایت بشر فرستاد، در مقام رحمت و لطف، انسان را به مسیر سعادت ابدی هدایت می‌فرماید. درک صحیح این واقعیت، باعث می‌شود كه انسان دیندار، همواره خود را ممنون خداوند بداند و شكرگزار او باشد. این همان ارزشی است كه خداوند و پیامبر صلی الله علیه و آله بر آن تأكید داشته‏اند. حضرت علی علیه السلام در نهج‌البلاغه از قول پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله چنین می‌فرماید:

یا عَلِی، إِنَّ الْقَوْمَ سَیفْتَنُونَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ یمُنُّونَ بِدِینِهِمْ عَلَى رَبِّهِمْ وَ یتَمَنَّوْنَ رَحْمَتَهُ وَ یأْمَنُونَ سَطْوَتَه 3.

دین، مایه خشوع و فروتنی است و خداوند مۆمنان را به صفت خشوع ستوده است. 4 و این خود از جمله برترین ارزش‌های دینی است.

اما اگر دین، باعث فخرفروشی و خودبرتربینی در شخص به ظاهر دیندار شود، آنگاه نه تنها دین كمكی برای وصول به سعادت نمی‌كند، بلكه خود سبب دوری از كمال شایسته می‌شود. این آسیب، همان ارزش دگرگون شده است و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آن را از اوصاف مردم آخر الزمان می‏داند.

در زمان حاضر بسیار، متعبدان به ظاهر و دیندارانی را می‌بینیم كه دیگر افراد جامعه را به دیده تحقیر می‌نگرند و آن‌ها را به استناد این كه مانند آن‌ها نیستند از رحمت الهی دور می‌انگارند. این دیدگاه در تمامی‌شئون زندگی، آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد

مولای متقیان علی علیه السلام نیز در ضمن بیان ویژگی‌های آینده مسخ‌شده می‌فرماید:

وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاس 5.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/30
زمان : 08:25 ق.ظ
آیا امیرالمومنین علی(علیه‌السلام) موفق بود؟
نظرات | ادامه مطلب

دکتر اسدی گرمارودی 

دانشمند بزرگوار و استاد گرانقدر جناب آقای دکتر محمد اسدی گرمارودی، استاد برجسته و مدیر گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف متولد شهریور 1329 و دارای دكترای فلسفه و كلام اسلامی است. بیش از 15 سال تدریس فلسفه، كلام، عرفان، اصول فقه، تعلیم و تربیت در دانشگاه‌های تهران، تربیت معلم و آزاد اسلامی و تدریس روان‌شناسی اسلامی و علم‌النفس برای دوره فوق‌لیسانس روان‌شناسی بالینی انستیتو روان‌پزشكی دانشگاه علوم پزشكی ایران و تنظیم و تدوین جروه درسی این واحد برای آن دانشگاه و تدریس دروس معارف اسلامی از اولین روز بازگشایی دانشگاه‌ها، پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌های: صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیركبیر، علوم پزشكی ایران، تربیت معلم و سه سال مسۆول گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشكی ایران از جمله سوابق تدریسی ایشان است .

ایشان محضر بزرگانی چون مرحوم شهید مطهری(ره) را درک کرده و جلسات ایشان همواره پر شور و مملوء از جوانان طالب فراگیری علوم اهل بیت(علیهم‌السلام) و دیگر اقشار جامعه می‌باشد و بیشتر مباحث ایشان در مورد ولایت در قرآن و مطالب معرفتی و عرفانی است. از ایشان آثار و مقالات مختلفی به چاپ رسیده است از جمله:

1-اكسیر اشك بر امام حسین(علیه‌السلام)؛سال 1379به چاپ رسید و تاكنون سه‌بار تجدید چاپ شده است.

2. حقیقت سوخته؛ در سال 1379 به چاپ رسید و چاپ دوم آن در سال 1381 صورت پذیرفته است.

3. نقش غدیر در كمال انسانها؛ كه سال 1381 به چاپ رسیده است و در سال 1385 به چاپ دوم رسید و هم اكنون برای چاپ سوم آماده شده است.

4. كارائی دین در دنیا؛ در سال 1381 به چاپ رسید.

5. عقیده شیعه در خطبه شقشقیه؛ در سال 1384 به چاپ رسید و در سال 1386 تجدید چاپ گردید.

آنچه در پیش روی شماست گفتگویی علمی با استاد عزیز و گرانقدر جناب دکتر اسدی گرمارودی به مناسبت عید غدیر در دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد .


* با توجه به مستندات تاریخی و روایی موجود آیا امیرالمۆمنین علی(علیه السلام) و ائمه معصومین علیهم‌ السلام در تحقق وظایف و مسئولیتشان موفق بودند؟ اگر چنین است شیوه و مسیر این موفقیت چه بوده؟ و به چه میزان موفقیت کسب کردند؟ و آیا سیاست امیرالمۆمنین و معاویه یکسان بوده و یا تفاوتی وجود دارد؟

بطور کلی موفقیت و عدم موفقیت را باید بر مبنای جهان بینی و باورهایمان بررسی کنیم ممکن است با یک نگرش و یک جهان بینی امری موفقیت به حساب آید و در جهان بینی دیگر موفقیت محسوب نشود مثلا اگر بنده به عنوان یک مسلمان معتقدم خدا و قیامت حق است که " فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره " یعنی قبول دارم یک ذره خیر یا شر در اعمال، نتیجه اش را فردای قیامت خواهم دید، یا این باور را قبول ندارم و می گویم دروغ است یا برعکس به آن اعتقاد دارم.

در حالت اول: اگر به من مسئولیت و کاری واگذار شود برای بدست آوردن موفقیت بالاتر، هر خطا و خلافی را انجام می دهم آیا این موفقیت است یا عدم موفقیت؟ اگر جهان بینی معنوی مطرح نباشد موفقیت است زیرا توانستم پول زیادی جمع کرده و مدت زیادی پست اجتماعی بالایی را داشته باشم.

اما اگر معتقد باشم "الدنیا مزرعه الاخره" دنیا یک کلاسی است که در آن، دوره می بینم و نیتجه را در آخرت به من نشان می دهند، حال اگر در دنیا خیلی از موقعیتها را بدست نیاورم باز هم موفق هستم؟

با این نگرش نگاه کنیم به زندگی حضرت نوح(علیه السلام)، به نص صریح قرآن 950 سال حضرت نوح فحش و دشنام شنید، کتک خورد، پیروانش اذیت و آزارها دیدند. در طول این 950 سال کسانی که ظاهرا بر حضرت غلبه کرده و پیروز بودند مردند و نبودند تا شاهد طوفان نوح باشند، آیا آنها پیروز بودند یا حضرت نوح؟

حضرت نوح (علیه السلام) چون روی موقعیت و اعتقاداتش ایستادگی کرد نتیجه اش را ، حتی در دنیا هم دید با اینکه ما معتقدیم حقیقت هستی، عالم دیگری است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/30
زمان : 08:24 ق.ظ
آورده‌اند که ...
نظرات | ادامه مطلب

امام هادی

امام علی النقی علیه السلام در علم و تقوى و پرهیزگارى چون امامان گذشته بى نظیر بود و با اینكه در دوران خلافت متوكل عباسى مى زیست و از هر طرف تحت فشار عوامل حكومتى بود، ولى توانست با ثبات قدم و اعتماد به نفس، امامت و رهبرى شیعیان را به عهده بگیرد و به خوبى وظایف خویش را انجام دهد.

 

خدا، حفظ اموال ما

شیخ ابو على حسن بن محمد بن حسن (فرزند شیخ) طوسى در كتاب امالى از محمد بن احمد منصورى از عموى پدرش نقل مى كند كه گفت : روزى نزد متوكل رفتم، مشغول شرب خمر بود. مرا هم دعوت به خوردن كرد. گفتم : من هرگز نخورده ام. گفت: تو با على بن محمد (نعوذ بالله) مى خورى . گفتم : تو نمى دانى كه در دست تو كیست ؟ این سخنان تنها به تو ضرر مى رساند و براى او زیانى ندارد.

جسارت او را به حضرت هادى علیه السلام عرض‍ نكردم. تا روزى فتح بن خاقان (وزیر متوكل) به من گفت: به متوكل گفته اند: مالى از قم (براى حضرت هادى علیه السلام) مى آید و دستور داده كه من در كمین آن باشم و خبرش را به او برسانم . تو بگو از كدام راه مى آیند تا من در آن راه نروم .

خدمت حضرت هادى علیه السلام رفتم (كه جریان را به عرض حضرت برسانم) نزد حضرت كسى بود و من به جهت ملاحظه خواستم در حضور او حرفى نزنم . حضرت تبسم كرد و فرمود: اى ابو موسى ! خیر است ، چرا آن پیغام اول را نیاوردى ؟ (یعنى آن حرفى كه اول متوكل راجع به من گفت و غرضش این بود كه به گوش من برسد، چرا نگفتى؟) گفتم : سرور من ! به ملاحظه تعظیم و اجلال شما چیزى نگفتم .

فرمود: مال امشب وارد مى شود و ایشان به آن دست نمى یابند. تو امشب اینجا بمان . شب را در منزل حضرت ماندم . نیمه شب براى نماز شب برخاست و نماز خواند و در ركوع سلام داد و نماز را قطع كرد و فرمود: آن مردى كه منتظرش بودیم با مال آمده و خادم از ورودش جلوگیرى مى كند، برو مال را تحویل بگیر.

بیرون رفتم و مردى را دیدم كه انبانى دارد و مال در آن جاست . آن را گرفتم و خدمت حضرت بردم . فرمود: به او بگو: آن جبه اى را كه آن زن قمى داد و گفت: این ذخیره جده من است، بده . رفتم و به مرد گفتم و جبه را گرفتم . وقتى كه جبه را نزد حضرت بردم، فرمود: برو و به او بگو، آن جبه اى را كه با این عوض كردى بده . رفتم و به مرد گفتم . گفت : آرى آن را خواهرم پسندید و با این عوض كرد. مى روم و آن را مى آورم . فرمود: بگو خدا اموال ما را حفظ مى كند، جبه را از شانه ات در آور. چون پیغام را رساندم و جبه را از شانه اش در آورد، غش كرد. حضرت بیرون آمد و شرح حالش را پرسید: گفت : من راجع به امامت شما شك داشتم و اكنون به امامت شما یقین كردم .

ای یحیی با یاران باقیمانده ‌ات پیاده شوید تا این مردگان را دفن كنید، و بدانید كه خداوند همینگونه سرزمینها را به قبرستان تبدیل می ‌كند!!» یحیی چون این سخن غیبی امام را شنید متوجه بحث همراهان گشت و پای ركاب حضرتش را بوسه زد و به ولایت و امامت آن حضرت ایمان آورده و راه خطا را ترك گفت


:: مرتبط با: امام علی النقی علیه السلام ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/29
زمان : 08:13 ق.ظ
متوکل، خلیفه شیطان
نظرات | ادامه مطلب

امام هادی

در سال 232 پس از آنکه هارون واثق پسر هشتمین خلیفه آل عباس، یعنی ابراهیم معتصم، در قصر سامرا بدرود زندگی گفت، خلافت به برادرش جعفر متوكل رسید. متوكل از پلیدترین و آلوده‌ ترین و بدنام‌ترین خلفای آل عباس است. او که روز مرگ برادرش بر تخت خلافت نشست، مردی مطرود و مغضوب بود. وی در در زمان برادرش كه مریض محتضر بود در زندان به سر می ‌برد و با كوشش‌های محمد بن عبدالملك وزیر وقت بنا بود اعدام شود اما نشد. هارون واثق مُرد و جعفر متوكل به جایش نشست و نخستین فرمانی كه به دست اجرا سپرد اعدام محمد بن عبدالملك بود.

دوران حكومت متوكل که از جنایتكارترین خلفاى عباسى و دشمن پرکینه امیرمۆمنان علیه السلام و خاندان و شیعیان او بود، یكى از سیاهترین دورانها برای شیعیان و علویان بشمار مى‏ رود. از آنجا كه همه جنایات او را نمى‏توان در این بحث فشرده بیان كرد، ناگزیر به دو مورد، نمونه وار اشاره مى‏كنیم.

 

دشمنی پر کینه با آل ‌علی علیه‌‌السلام

جعفر متوكل عباسی، این موجود ناقص و مریض، عداوت بی‌ جا و بی‌جهت و در عین حال بی‌ حد و حصری نسبت به امیرالمومنین علی علیه ‌السلام و فرزندانش شان می‌داد تا آنجا كه دلقك دربار او - العیاذباالله - امیرالمومنین علی علیه ‌السلام را وسیله‌ مسخرگی خود قرار می‌داد و او را می‌خندانید.

او در زمان خلافت خود بزرگانى از مردم مسلمان و معتقد به اهل بیت علیهم ‌السلام را به شهادت رسانید كه از جمله آنان «ابن سكّیت»، یار با وفاى امام جواد و امام هادى علیهما‌السلام  و شاعر و ادیب نام آور شیعى، بود كه متوكل به جرم دوستى على علیه السلام او را به قتل رسانید.

روزى متوكل با اشاره به دو فرزند خود، از وى پرسید: این دو فرزند من نزد تو محبوبترند یا «حسن» و «حسین»؟

ابن سكّیت از این سخن و مقایسه بى موردسخت برآشفت و خونش به جوش آمد و بى درنگ گفت: «به خدا سوگند «قنبر» غلام على - علیه السلام - در نظر من از تو و دو فرزندت بهتر است!»

متوكل كه مست قدرت و هوا و هوس بود، فرمان داد زبان او را از پشت سر بیرون كشیدند!(1)

«خطیب بغدادى» درباره شكنجه و آزار طرفداران خاندان رسالت از سوى متوكل مى‏نویسد: متوكل عباسى «نصر بن على جهضمى» را به علت حدیثى كه درباره منقبت و فضیلت امام على و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین - علیهم السلام - نقل كرده بود «هزار» تازیانه زد و دست از او برنداشت تا آنكه شهادت دادند او از اهل سنت است!(2)

در كنار این فشارها و محدودیتهاى جانكاه نسبت به شیعیان، متوكل در تاراج بیت المال و بناى كاخهاى با شكوه وراه اندازى تشریفات پرخرج بیداد مى‏كرد.

او همچنین از نظر اقتصادى به قدرى بر شیعیان سخت گرفت كه مى‏گویند: در آن زمان گروهى از بانوان علوى در مدینه حتى یك دست لباس درست نداشتند كه در آن نماز بگزارند و فقط یك پیراهن مندرس بر ایشان مانده بود كه به هنگام نماز به نوبت از آن استفاده مى‏كردند و نیز با چرخ ریسى روزگار مى‏گذراندند، و پیوسته در چنین سختى و تنگدستى بودند تا متوكل به هلاكت رسید.(3)

او به شعراى مزدور و خود فروخته ‏اى همچون «مروان بن ابى الجنوب» مبالغ هنگفتى صله مى‏داد تا درباره مشروعیت حكومت بنى عباس و هجو بنى هاشم شعر بسرایند.(4) و زمانى كه به ایجاد ارتشى نوین موسوم به «شاكریه» دست زد، افرادى را از مناطقى كه در بینش ضد علوى مشهور بودند، بویژه از سوریه، الجزیره، جبل، حجاز و عنبا استخدام كرد.(5)

او شیعیان را از دستگاه دولت اخراج مى‏كرد و موقعیت آنان را در اذهان عمومى خدشه دار مى‏ساخت. به عنوان نمونه، مى‏توان از بركنارى «اسحاق بن ابراهیم» یاد كرد كه متوكل او را به جرم شیعه بودن از حكمرانى «سامرّû و «سیروان» در استان «جبل» بركنار كرد. افراد دیگرى نیز به همین علت موقعیتهاى خود را از دست دادند.(6)

متوكل با اِعمال این شیوه‏ها، از بروز هر گونه حركتى از ناحیه شیعیان بر ضد رژیم خود جلوگیرى كرد، لكن موفق نشد فعالیتهاى پنهانى آنان را خاتمه بخشد. گزارشهاى تاریخى، حاكى از آن است كه امام هادى علیه السلام ارتباطهاى خود را با پیروانش در نهان ادامه مى ‏داد.

 



:: مرتبط با: امام علی النقی علیه السلام ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/29
زمان : 08:13 ق.ظ
امامی در بند اما آزاد
نظرات | ادامه مطلب

امام هادی

امام هادى علیه السلام پس از شهادت پدر بزرگوار خود، در محیطى بسیار سخت ‏و در وضع بسیار دشوار مى ‏زیست و معاصر حكومت ‏«متوكل‏» بود كه به دشمنى ‏با امام و تعقیب یاران وى و در هم شكستن پایگاههاى او زبانزد بود و هر روز در این پلیدیها پیشتر مى‏ رفت تا آنجا كه وقتی متوكل خطر بحران حكومت ‏خویش را احساس ‏كرد، بر آن شد تا با دو روش توامان، از بحرانى ‏تر شدن وضع‏ جلوگیرى كند:

1. حمله بردن به یاران امام و پایگاههاى او و آزردن آنان و از میان برداشتن آثار شیعیان: تا بیش از پیش دچار وحشت گردند و آنان را خوار گرداند. او به این اعمال دست زد و به اندازه ‏اى از زشتكارى پیش رفت ‏كه قبر حضرت امام حسین علیه السلام را ویران ساخت و آثار آن را از میان برد.

2. امام دهم را از پایگاههایش دور ساخت تا مقدمه آواره ساختن ‏و پراكندن پایگاههاى ایشان باشد: متوكل دریافت كه اگر امام هادى علیه السلام در مدینه و دور از مراقبت او باشد، دولت او را خطرى خواهد بود. پس ‏دستور داد تا آن بزرگوار را به سامره آورند و زیر نظر بدارند تا دور از پایگاههاى خود در حركات و سكنات وى نظارت كند. این روش همان بود كه خلیفگان پیش‏ از او نیز عمل كردند. مامون با حضرت رضا علیه السلام همچنین كرد و با حضرت ‏جواد علیه السلام نیز به این روش اقدام نمود و كوشیده بود كه آنان در محیط دستگاه ‏دولت به سر برند تا زیر نظر نگاهبانان قصر باشند.

متوكل با این روش مزورانه، خواست برنامه سیاسى و دشمنى دیرینه‏ خود را با امام زیر پوشش قرار دهد. متوكل با احضار آن حضرت، وى را به اقامت اجبارى ملزم ساخت و واداشت تا زیر مراقبت ‏شدید كاخ زندگى‏ كند.

 

خیال کودکانه دشمن

امام هادى علیه السلام همراه فرزند نوجوان خود «حسن‏»، مدینه را به سوى سامره ترك كرد. یك روز پس از رسیدن به سامره، متوكل، امام را دعوت كرد و یاران متوكل به استقبال او رفتند اما هنگامی كه موكب امام هادی علیه السلام به شهر سامرا رسید متوكل دستور داد خاندان رسالت را به بهانه اینكه هنوز قصر مناسبی جهت اقامت امام تهیه ندیده‌ اند در «خان الصعالیك» فرود آوردند. خان الصمعالیك همانطور كه از لغتش پیداست (خانه گدایان) جای محترم و مجللی نبود. هر چند اقامت امام در آنجا بیش از دو سه روز به طول نكشید ولی این نخستین ضربه ‌ای بود كه متوكل می خواست بر شخصیت امام هادی علیه السلام فرود آورد.

متوكل با چنین كردار خود خیال كرده بود كه پسر رسول خدا صلی الله علیه وآله را سخت كوبیده و مقام شامخ او را در هم شكسته یا دست كم از اوج اعلایش فرود آورده است ولی اگر جعفر متوكل و متوكل ‌های دیگر جهان می‌ توانستند بدانند، ملاك اعتبار انسان در محیط انسانیت چیست، هرگز بدین كردارهای كودكانه نمی‌ پرداختند.

متوكل با چنین كردار خود خیال كرده بود كه پسر رسول خدا صلی الله علیه وآله را سخت كوبیده و مقام شامخ او را در هم شكسته یا دست كم از اوج اعلایش فرود آورده است ولی اگر جعفر متوكل و متوكل ‌های دیگر جهان می‌ توانستند بدانند، ملاك اعتبار انسان در محیط انسانیت چیست، هرگز بدین كردارهای كودكانه نمی‌ پرداختند

در معرض چشمان ناپاک



:: مرتبط با: امام علی النقی علیه السلام ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/29
زمان : 08:12 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.