تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب اسفند 1392
4گلوگاه‌ خطرناک برای سوء استفاده شیطان!!
نظرات | ادامه مطلب


در زندگی انسان گاه شرایط و موقعیت هایی وجود دارد که شیطان از آن به عنوان حربه ای بر علیه آدمی بهره می جوید از این رو دشمن سرسخت انسان، در آن لحظه و موقعیت حاضر شده و قصد شوم خویش را عملی می سازد در اینگونه لحظات آدمی در تیررس دشمن قرار دارد و باید آمادگی لازم جهت مقابله با او را فراهم سازد.

شیطان
بنابراین شناخت این موقعیت های که گاه از آن غافلیم ضروری و لازم است. برخی از این گلوگاه های عبارت اند از:

 

1)‌ گذرگاه مرگ

لحظه جان دادن لحظه بسیار بحرانی است از این رو دشمن در همان دم حاضر شده می کوشد آدمی را از حریم دین بیرون کند تا سرانجام دست خالی روانه عالم برزخ شود فلسفه تلقین بر مرده نیز می تواند همین باشد.

ابلیس به همه یاران و زیر دستان خود مأمورت می دهد تا در دین کسانی که در حال جان دادن هستند وسوسه کنند و آنها را به شک اندازند پس شما (اطرافیان محتضر) شهادتین را به او تلقین کنید.(شیخ عباس قمی/سفینةالبحار/ج1/ص99)

برای آنکه هنگام مرگ بر همان باورهای درست پیشین باشید دو راهکار پیشنهاد می شود:

الف)باورهای درست را در دل و جان ریشه دواند تا با جان گره بخورد و با تندباد حوادث مانند مرگ سقوط نکند. برای این کار کمر همت را باید بست و افزون بر رابطه ولایی بااهل بیت علیهم السلام تسلیم محض خدا و سرسپرده او شد.

ب)یادآوری مرگ از دیگر راه‌هاست چنانچه در روایات آمده است پیامبر خدا (صلی الله علیه) فرمود: «زیاد یاد كنید درهم شكننده لذّتها را » معناى سخن پیامبر (صلوات الله علیه) آن است كه با یاد مرگ، لذّتها را تیره كنید تا اعتماد شما به لذّتهاى دنیا از بین برود. (مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام / ترجمه تنبیه الخواطر/ 486 ) مردم! شما را به یاد آورى مرگ، سفارش مى‏كنم، از مرگ كمتر غفلت كنید، چگونه مرگ را فراموش مى‏كنید در حالى كه او شما را فراموش نمى‏كند؟و چگونه طمع مى‏ورزید در حالى كه به شما مهلت نمى‏دهد؟(نهج البلاغة / ترجمه دشتى/ 371 )  

  



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/17
زمان : 08:06 ق.ظ
ذهن‌‌افروغی زینبی برای مشکلات زندگی
نظرات | ادامه مطلب

حضرت زینب

رخ دادن حوادث محزون کننده و پیشامدهای غم‌زا در زندگی بزرگ دختر امیرالمومنین علیه السلام، حضرت زینب علیهاالسلام مورد توجه و تصدیق ماست. در زندگی این بانوی عالی‌مقام درس‌هایی از نحوه مواجهه با مشکلات و پیشامدهای سخت و غم انگیز وجود دارد که در اینجا می‌خواهیم به کمک یکی از دعاهای صحیفه سجادیه به آن اشاره کنیم.


رنجهای اسوه قهرمان‌ها

چه کسی است که از رنجهای زینب علیهاالسلام بی‌اطلاع باشد؟ در کودکی شاهد رنجهای مادرش فاطمه زهرا علیهاالسلام و بی‌حرمتیها به پدرش علی مرتضی علیه السلام بود. سالهای خانه‌نشینی مولا، بدعهدی‌های مردم در دوران خلافت پدر و برادر سبب حزن ایشان بود. سیاست عمومی کردن ناسزاگویی به امام علی علیه السلام در دوران معاویه ، دردی بر دردهای قلب ایشان می‌افزود. شهادت پدر، برادر و نیز وقایع سنگین کربلا و دوران اسارت همگی باعث شده که ایشان را به "امّ المصائب" بودن بشناسیم.

اما آیا زینب کبری سلام الله علیها عاری از عواطف انسانی بود؟ آیا شخصیت ایشان مانند یک دستگاه بی‌روح بود که از وقایع تأثیر نمی‌پذیرفت؟

با مطالعه زندگی ایشان می‌فهمیم که ایشان در اوج علاقه به خانواده خود قرار داشت و با خبر یافتن از وقایع عاشورا  بی‌تاب شد و امام حسین علیه السلام ایشان را تسلا داده و آرام کرده بودند و ایشان را به صبر بر آن سختیهای جانکاه سفارش نمودند.

با وجود همه محبتهای متقابل او و امام حسین علیه السلام و شهادت اصحاب و بستگان و فرزندان ایشان و بی‌حرمتیها و سختی‌های اسارت، نام "اسوه قهرمانها" لقبی شایسته برای آن بانو است. ایشان به شایستگی صبر نمود و پناهگاه کودکان و دیگر زنان در دوران پررنج اسارت بود؛ از امام سجاد علیه السلام حفاظت نمود و با سخنان خود که ذره‌ای به مصیبت‌زدگان شباهت نداشت، دلهای مرده شامیان و کوفیان را به تلنگر واداشت.

زینب علیهاالسلام نه تنها در انجام واجبات خویش کوتاهی نکرد، بلکه با وجود سختیها و رسیدگی‌هایش به دیگران، نماز شب را نیز ترک ننمود. ما نیز به همان اندازه که خاندان نبوت را دوست می‌داریم، باید خود را به آنان نزدیک کنیم و قبل از اینکه دچار این عواقب سوء بشویم، خود را آماده کنیم تا با سلامت دین از مشکلات بگذریم

تغییر حالات ما در هنگام مشکلات



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/17
زمان : 08:04 ق.ظ
لطفا در رابطه با احکام امر به معروف و نهی از منکر راهنمایی کنید. !
نظرات | ادامه مطلب

پاسخ
به احکام امر به معروف و نهی از منکر به صورت مختصر توجه بفرمایید:
امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات کفایی می‏باشد و در صورتی که بعضی‏ از مکلفین برای آن اقدام می ‏کنند ، از دیگران ساقط است. و اگر اقامه معروف و جلوگیری از منکر موقوف بر اجتماع جمعی از مکلفین باشد، واجب است اجتماع کنند.

اگر امر به معروف و نهی از منکر واجب باشد ، بیان مساله شرعی کافی نیست ، بلکه ‏باید امر و نهی کنید. مگر آن که امر به معروف و نهی از منکر با بیان حکم شرعی حاصل شود، و یا طرف مقابل از آن، امر و نهی بفهمد.

برای واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر چند چیز شرط است :
اول: کسی که می‏خواهد امر و نهی کند ، باید بداند که آنچه به جا آورده نمی شود ، واجب است بجا آورده شود ، و آنچه انجام می شود ، باید ترک گردد .
یعنی ، امر به معروف و نهی از منکر برای کسی که معروف و منکر را نمی‏شناسد ، واجب نیست.
دوم: کسی که می‏خواهد امر و نهی کند احتمال بدهد امر و نهی او تاثیر می‏کند.
یعنی اگر بدانید اثر نمی‏کند ، امر و نهی واجب نیست.
سوم: کسی که می‏خواهد امر و نهی کند بداند شخص معصیت کار بنا دارد که معصیت ‏خود را تکرار کند.
یعنی اگر بدانید یا گمان کنید یا احتمال صحیح بدهید که منکر را تکرار نمی‏کند ، امر و نهی واجب نیست.
چهارم: در امر و نهی مفسده‏ای نباشد.
یعنی اگر بدانید یا گمان کنید که اگر امر یا نهی کنید ، ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه به شما می‏رسد، امر و نهی واجب نیست. بلکه در بسیاری از موارد حرام است.
اگر معروف یا منکر از اموری باشد که شارع مقدس به آن اهمیت زیاد می‏دهد، مثل اصول دین یا مذهب و حفظ قرآن مجید و حفظ عقاید مسلمانان یا احکام ضروریه، باید ملاحظه اهمیت ‏شود، و مجرد ضرر، موجب واجب نبودن نمی‏شود. پس اگر توقف داشته باشد حفظ عقاید مسلمانان یا حفظ احکام ضروریه اسلام بر بذل جان و مال،واجب است بذل آن.
مراتب امر به معروف و نهی از منکر3


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/15
زمان : 08:28 ق.ظ
من هم در غربت امام زمانم سهم دارم
نظرات | ادامه مطلب

غیبت کے زمانے میں دین کا تحفظ 1

 

«ناشناخته بودن» یکی از معانی رایج غربت است. اگر معرفتی که شایسته و بایسته‌ی شخصی است، وجود نداشته باشد، او را می‌توان «غریب» دانست.

به عنوان مثال، اگر مردم با پزشک ماهری زندگی کنند، ولی او را نشناخته و به کمالات و تخصص و ایمان و دلسوزی او آگاه نباشند و با او مثل یک فرد بی‌سواد برخورد کنند، اصطلاحاً به آن پزشک،«غریب» گفته می‌شود.

از طرفی ممکن است مردم به تخصص و تعهد او آگاه شوند، ولی قدر او را نشناسند، و قلباً به او اعتقاد نداشته باشند، و در مقابل به پزشکان دیگری که این تعهد و تخصص را ندارند اعتماد کنند. در این صورت باز هم این پزشک «غریب» مانده است.

گاهی((غریب)) به کسی گفته می‌شود که از یاد رفته است، یعنی آن‌چنان که شایسته اوست، از او یاد نمی‌شود. این معنا از غربت در مقابل ((ذکر)) است که گاهی قلبی و گاه، زبانی است.

البتّه ذکر((زبانی)) برخاسته از ذکر قلبی است. وقتی قلب کسی مملوّ از یاد مُنعِم شود، ذکر او بر زبانش نیز جاری می‌گردد.

بنابراین غربت به معنای دومّ، می‌تواند ناشی از فراموش شدنِ قلبی و زبانی باشد. اگر ولیّ نعمت از نظر قلبی مورد بی‌توجّهی قرار گیرد، و یاد او از دلها محو شود، در حقیقت شکر قلبی نسبت به او انجام نپذیرفته است. و از همین جهت غریب می‌باشد، چون در دل، ((از یاد رفته)) است.

یکی دیگر از معانی غریب، ((فرو نهاده)) یا((وانهاده)) یا((واگذاشته)) است. فرو نهاده به کسی گفته می‌شود که مهجور و متروک و معطّل، باقی مانده باشد. ((مهجور)) کسی است که او را کنار گذاشته باشند. این معنای غربت ـ که ناشی از مهجور و متروک و معطّل ماندن شخص است ـ کاملاً به شکر عملی مربوط می‌شود، چرا که شُکر عملی نسبت به هر نعمتی، استفاده مناسب از آن است و اگر نعمتی فرو نهاده شود، معلوم است که مورد بهره برداری شایسته قرار نگرفته است.




:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/15
زمان : 08:26 ق.ظ
والدین! مراقب دوربین های خانه هستید!
نظرات | ادامه مطلب

پدری همگام با پسر

امروزه ما وراث جهانی پر از ناکامیها، شکست ها، بیمناکی ها و سرخوردگی ها هستیم، کنار نهادن عقل و خرد و پیروی از امیال درونی، غرایز حیوانی و خودخواهی ها، انسان هایی بی رحم، بی منطق و تخریب گر ساخته است. وجود این همه بی عدالتی، سرگشتگی، جنگ و بسیاری از رفتارهای غیر عقلانی، موید این امر است که بشر امروزی قبل از هر چیز به تربیت کردن نیاز دارد. در اهمیت تربیت در اسلام همین بس که در قرآن مجید از یکی از اهداف عالیه بعثت پیامبران به عنوان تزکیه ( تربیت ) نام برده شده است. تربیت در اسلام با معانی و تعابیر مختلفی به کار رفته است. در یک تعبیر، تربیت به معنای رسیدن به رشد است. آیه 1 سوره ی جن ناظر بر این تعبیر است. در این آیه هدف قرآن هدایت به حق و کمال عقلی است. آیات دیگری مانند 256 سوره بقره ، 10 سوره جن و 10 سوره ی کهف نیز ناظر بر همین معنا از تربیت هستند . در جای دیگر قرآن مانند آیات 29 و 38 سوره غافر ماموریت پیامبر اسلام هدایت به راه کمال ذکر شده است . هدایتی که در آن فرد ، در راه مستقیم ( صراط المستقیم ) گام بر می دارد. که مهمترین مکان  برای رسیدن به این تربیت بنا بر آیات قران و روایات ائمه در خانواده نقش می پذیرد. اما باید به این نتیجه رسید که بهترین روش برای رسیدن به این مقصود کدام است؟

نفس عمل خوب بهترین روش تربیتی و راهنمای انسان در کانون خانواده برای فضیلت هایی  است که خداوند در انسان به ودیعه نهاده است. در پرورش استعدادهای  انسان والدین ضمن آنکه با گفتار خود موظفند که بهترین هادی برای فرزندان خویش باشند، باید با کردار خود نیز خوی‌های نیکو را در جان و دل فرزندان خویش ایجاد نمایند، خودشان را از هر نظر با اخلاق و رفتار درست بسازند؛ در حضور آنها دروغ نگویند، خلاف نکنند، راستگو و درست کردار باشند، نسبت به دیگران مهربان و خدمت‌رسان باشند تا با کردار خویش  صداقت، مهرورزی و ... را در فرزندانشان رشد دهند.

والدین باید این را بدانند که شالوده شخصیت فرزندان در همان 6 یا 7 سال اولیه زندگی شکل می‌گیرد و رفتار و گفتار و اعمال آن‌ها در تربیت و رشد یا سرکوب شدن استعدادهای  فرزندان تأثیر می‌گذارد. آن‌ها با چشمانی تیزبین به رفتار و گفتار والدین توجه می‌کنند.

پدر و مادر در انتقال ارزش‌ها نقش الگو را به عهده دارند و باید توجه داشته باشند که عمل الگوها بسیار تأثیرگذارتر از گفتار الگوها است. داشتن علم و آگاهی در هر کاری و در مواجهه با هر چیزی ضروریست؛ بر والدین لازم است که خود دانش آموخته و تربیت شده باشند.

والدین باید این را بدانند که شالوده شخصیت فرزندان در همان 6 یا 7 سال اولیه زندگی شکل می‌گیرد و رفتار و گفتار و اعمال آن‌ها در تربیت و رشد یا سرکوب شدن استعدادهای فرزندان تأثیر می‌گذارد. آن‌ها با چشمانی تیزبین به رفتار و گفتار والدین توجه می‌کنند

امام علی (علیه السلام) می‌فرماید:



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/14
زمان : 08:29 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.