تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب اسفند 1392
تأملی در باب عرفان‏های فراروان‏شناختی
نظرات | ادامه مطلب


امروزه غیر از معنویت‏های رایج، دسته‏ای از معنویت‏‏های روان‏شناسی هم در کشورما فعالند. دسته دیگری که معمولا در گزارش‏ها دیده نمی‏شوند معنویت‏های فراروان‏شناسی است که صبغه معنوی پررنگی دارند.

عرفان
گستره معنویت‏های فراروان‏شناسی

به این متن دقت كنید:

«... حتى اشیاى بى‏جان مانند صندلى، میز و ساختمان، داراى انرژى سیّال هستند... این كتاب، اصول تئوریك... را به شما آموزش مى‏دهد؛ در عین‌حال به شما نشان مى‏دهد كه چگونه مى‏توانید در چهار دیوارى شخصى خود، با ابزارى مختصر، جریان مثبت را تقویت كنید... به یاد داشته باشید كه شعار... این است: فضاى كارتان را مرتب كنید، تا ذهنى آرام داشته باشید.» ( فنگ‌شویى ادارى، ترجمه محبوبه افاضلى، مقدمه؛ فنگ شویى، راهنماى اسكندرى، مقدمه)

جملات بالا به روشى به نام «فنگ‌شویى» مربوط است؛ به این معنا كه تمام اشیاى پیرامون ما، داراى انرژى فعّال هستند؛ حتى اشیاى بى‏جان انرژى سیّال دارند. امروزه برخی افراد حتى براى چینش لوازم خانه و تزیین اتاق خواب و تنظیم ابزار در محیط كار از قواعد فنگ‌شویى پیروى مى‏‌کنند. بزرگ‏ترین هنر فنگ‏شویى، پیدا كردن محیطى است كه در آن محیط، انرژى به ‌صورت مثبت وارد زندگى شده و افراد از این طریق نشاط روحی را تجربه نمایند.

 در «ریكى» هم ادّعا مى‏شود كه انسان مى‏تواند در فرایندی معنوی با راه‌کار همسویى، مقدار زیادى انرژى كیهان را دریافت كرده، آن را از خود عبور دهد؛ یعنى با باز شدن مركز انرژى (چاكرا) در فرد، بدون این‌كه تخلیه انرژى صورت گیرد، مقدار مناسب انرژى به فرد نیازمند منتقل مى‏شود و بدین وسیله شفا و بهبودى و تجربه‏ای روحی حاصل می‌شود.( ر.ک. قدرت یابی با ریکی، پائولا هوران، ژاله مخزنی، ص 75)

در ریکی گفته می‏شود:

ریکی می‏تواند شما را به سفری روحانی همراه با مکاشفات خاص خود رهنمون سازد.( آن چارلیش، دایره المعارف رموز ریکی، منیرالدین اعتضادی، نشر راشین، ص16)

در جای دیگر ادعا شده:

ریکی اغلب نه تنها به عنوان روشی درمانی و مکمل، بلکه به عنوان سیر و سفری روحانی، یا یک نوع شیوه زندگی مورد قبول است.( همان، ص 18)



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/19
زمان : 08:12 ق.ظ
چرا قرآن به زبان عربی است؟
نظرات | ادامه مطلب


با وجود زبان های متعدد و گوناگونی که در جهان وجود دارد قرآن کتاب آسمانی آخرین دین الهی، زبان عربی نازل شده است و از سوی دیگر پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله وسلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز توصیه به تلاوت قرآن با همین الفاظ عربی کرده اند.

از این سۆال برای ما پیش می آید که آیا در زبان عربی ویژگی خاصی وجود دارد که قرآن به این زبان نازل شده است و آیا در زبان های دیگر این ویژگی وجود نداشت و اگر به زبان های دیگر نازل می شد اعجاز آن محقق نمی شد؟ برای پاسخ به این سوالات لازم است نظرات زبان شناسان و مفسرین و فلسفه نزول قرآن را بررسی کنیم.


قرآن
دیدگاه زبان شناسان

بر اساس تحقیقات زبان شناسی، زبان شناسان معتقدند که ریشه ی همه ی زبان ها به دو زبان سامی و زبان های هند و اروپایی برمی گردد.

زبان عربی یکی از زبان های سامی است که نه تنها هیچ برتری بر زبان های دیگر ندارد، حتی نسبت به زبان های هند و اروپایی که از اسلوب خاصی برخوردار بوده و کارایی آنها در ساخت واژگان قوی تر است ، از رتبه ی ضعیف تری برخوردار است.

با توجه به این دیدگاه از سوی متخصصین زبان شناسی شاید بتوان اعجاز قرآن را اثبات کرد، چرا که قرآن از اعجاز بیانی برخوردار است یعنی برای ارائه معارف و مفاهیم والای خویش که هیچ کسی تاکنون نتوانسته مانند آن را عرضه کند از این زبان که از قابلیت ضعیفی در واژه پردازی برخوردار است استفاده کرده است.

 

دیدگاه مفسرین



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/18
زمان : 08:16 ق.ظ
نماز بی ولای او عبادتیست بی وضو!
نظرات | ادامه مطلب

حضرت مهدی (عج)

آیا قرآن به مسأله امامت پرداخته است؟ در مهندسى فكرى قرآن امامت چه جایگاهى دارد؟

امامت از امورى است كه قرآن مجید بر آن اهتمام ویژه‏اى داشته و در موارد مختلفى به آن پرداخته است. آموزه‏هاى قرآن در این باره فراوان و داراى ابعاد مختلفى است، از جمله مسائلى كه قرآن بر آن اهتمام ورزیده عبارتند از: مشروعیت الهى امام، منبع قانون‏گذارى، شرایط امام، مسائل مربوط به چگونگى ایجاد، كاربست و هزینه كرد قدرت سیاسى، اهداف و غایات حكومت و جامعه دینى، اصول سیاست داخلى و خارجى و ...[1].

برخى از آموزه‏هاى قرآن در این باب عبارت است از:

یك. امامت برتر از نبوت‏

امامت در قرآن جایگاه رفیع و بلندى دارد. از قرآن به دست مى‏آید كه مقام امامت بالاتر از نبوت است. زیرا خداوند حضرت ابراهیم را پس از آنكه داراى مقام نبوت و رسالت بود مورد آزمون‏هاى ویژه‏اى قرار داد

و چون در همه آنها فراز آمد او را به امامت برگزید. وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً[2].

آزمودن و برگزیدن ابراهیم پس از رسالت به مقام امامت نشانگر برترى امامت از نبوت است. این مسأله در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است: خداوند تبارك و تعالى ابراهیم را به بندگى گرفت پیش از آنكه او را به نبوت برگزیند، و او را به نبوت رساند پیش از آنكه به رسالت برگزیند، و او را رسول خود ساخت پیش از آنكه به دوستى برگزیند، و او را دوست و خلیل خود گرداند پیش از آنكه امامش قرار دهد. و چون همه مقامات را در او گرد آورد فرمود: «من تو را امام مردم قرار دادم»[3].

دو. امامت شرط تحقق رسالت‏



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/18
زمان : 08:15 ق.ظ
قدیما همدیگه را نصیحت میکردیم اما الان!
نظرات | ادامه مطلب

در صحبت با فرزندتان اشتباه نکنید!

یکی از اصول تربیتی که انسان را در مسیر صحیح رشد هدایت می‌کند و در صورت ناآگاهی او را به حقیقت امور و پیامدهای اعمال، رفتار و نگرش‌هایش آگاه می‌کند روش موعظه کردن است. این شیوه انسانی که غافل است را از دریای غفلتی که در آن غوطه‌ور است را بیرون برده و از امواج حیرت و سرگشتگی که او را فراگرفته نجات می‌دهد.

انسان به دلیل ارتباط وسیعی که با پدیده‌های مادی این دنیا دارد و هر آن ممکن است چنان او را فریب دهند که از حقیقت هستی و چرایی خلقت و توجه به قابلیت‌هایی که درون او وجود دارد غافل مانده و به تدریج غبار غفلت دنیاطلبی و هواپرستی بر قلب او بنشیند و در گرداب شهوات و نفسانیات غرق شود نیاز مبرم به این اصل اساسی تربیتی دارد. او اگر در این حال بماند و واعظی نباشد که او را نجات دهد آن چنان قسی می‌شود که به تعبیر قرآن قلب وی از سنگ سخت‌تر می‌گردد.

این روش تربیتی  در سیره تربیتی امام علی(علیه السلام) بسیار دیده می شود. آن حضرت در فرصتهای مناسب فرزندان خویش را پند می داد و دلهای پاک و نورانی آنان را نورانی ترمی ساخت. روش تربیتی موعظه چنان در سیره تربیتی آن حضرت مهم بودکه حتی در بستر شهادت از آن بهره جست. نامه طولانی حضرت به فرزند معصومش از مهمترین جلوه های این روش تربیتی شمرده می شود.

ایشان بر این باور اند که:



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/18
زمان : 08:12 ق.ظ
بهترین چشم روشنی برای شیطان
نظرات | ادامه مطلب

شیطان


یکی از صفات بسیار پسندیده از دیدگاه خداوند در قرآن، بی شک تقوا می‌باشد، به نحوی که ملاک برتری انسان‌ها بر این اساس قرار گرفته شده است، اما جالب است بدانید که ترک این توصیه الهی، مضرات سوء، به ویژه برای زنان در پی دارد.


در این باره از امام رضا (ع) روایت شده است که ایشان فرموده‌اند: ابلیس نزد تمام انبیاء (علیهم‌السلام) می‌رفت و در بین آنان، بیشتر با حضرت یحیی گفتگو داشت. روزی یحیی (ع) از ابلیس پرسید: چگونه مردم را گمراه می‌سازی؟ و ابلیس وسایل گمراه کننده‌ی خویش را برشمرد.

سپس یحیی (ع) از او پرسید: در بین این وسایل، کدامیک بیشتر چشم و دلت را روشن می‌نماید؟

ابلیس پاسخ داد: زنان بی تقوا، دام و وسیله خوبی برای فساد در جامعه و انحراف مردان هستند، و زمانی که انسان‌های صالح مرا نفرین می‌کنند، من به وسیله زنان بدذات (و بی تقوا) جلوی این نفرین‌ها را می‌گیرم و رهایی می‌یابم و به کمک چنین زنانی، جان و دلم شاد می‌شود.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/12/17
زمان : 08:08 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.